چگونه بیماری های عفونی لثه بر سایر ارگان های بدن تاثیر می گذارند

 

 

همانطور که می دانید بیماری های دهان و دندان می تواند تاثیرات منفی و مخربی بر سلامت ارگان های بدن داشته باشد .شاید این نکته را بارها از زبان دامپزشکان شنیده باشید که بهداشت دهان و دندان تنها برای بوی خوش دهان و لبخند زیبا و سفیدی دندان ها نیست.

 

درمان بیماری التهاب لثه گربه

 

شکل پلاک های دندانی که در صورت عدم پاکسازی آنها در خانه توسط مسواک تبدیل به جرم مشوند بسیار مناسب برای رشد میکروب های دهانی می باشند.در صورت بی توجه ای به جرم دندان بسرعت سبب آسیب به بافت لثه می شوند و تورم لثه یا جینجیوایتیس را ایجاد می کنند. این ترم کم کم پیشرفت کرده و سبب جدا شدن لثه از دندان می گردد.و پاکت هاای اطراف دندان ایجاد شده که از این مرحله سرعت تخریب لثه و رشد باکتری ها ئ تجمع مواد غذایی بیشتر خواهد بود.
بیماری لثه یا پریودنتال بوی بد دهان را سبب می شود.گزارش ها ناشی از این است که این بو هشدار جدی از حضور باکتری ها در بافت لثه و در نهایت باف استخوان فک می باشد. که خطرات جدی برای عضلع قلب،کبد،کلیه ها،و ریه می باشند.

  

درمان بیماری عفونی لثه سگ

 

باکتری های موجود در بیماری عفونی لثه و محوطه دهانی می توانند وترد گردش خون شده و کل بدن را درگیر کنند.مقالاتی از حضور در بافت عصبی و ایجاد مننژیت هم منتشر شده که اهمیت آن را چند برابر می کنند.
وقتی میکروب مهاجرت کرده و از طریف مغز استخوان استخوان فک وارد خون میشود به عضله قلب حمله کرده و دریچه های قلب را نیز درگیر می کند در حیوانات مسن که بیشترین درگیری بافت لثه را دارند بعات کهولت سیستم ایمنی هم تضعیف شده و شرایط بسیار مناسبی را برای ایجاد بیماری های عفونی عضله قلب (مایوکاردیت) و آسیب به دریچه ها و در نهایت مرگ حیوان را فراهم می کنند. در برخی مواقع علاوه بر درگیری قلب کبد و کلیه حیوان نیز آسیب می بیند و آنزیم های کبدی در این زمان بالا رفته و در مواردی که کلیه نیز درگیر شده با بالا رفتن سموم نظیر کراتینین،اوره و سایر فاکتور های بیوشیمیایی مواجه خواهیم بود.


همانطور که ملاحظه می کنید بیماری های لثه فقط بوی بد دهان نمی باشد.و این درحالی است که متاسفانه صاحبان حیوانات مهم ترین مشکل و شکایت را در بوی بد دهان حیوان می دانند.گاهی هنگام مراجعه خیلی دیر شده و آسیب قلب،کبد،کلیه را داریم که درمان عمومی هم ضروری می باشد.


مراقبت های بهداشتی نظیر مسواک،مصرف دهان شویه های مخصوص حیوانات،معاینه دوره ای بهترین و ساده ترین و ارزانترین راه جلوگیری از آسیب هایی است که گفته شد.در صورت عدم توانایی در استفاده از مسواک به هر دلیلی نظیر اخلاق حیوان با مشکلات شخصی صاحب حیوان جرم گیری سالیانه بطور جدی توصیه می شود.